Torsdag 3 Januari 2008, 02:48 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?
Hej,Jag skall försöka svara på en del av frågorna, men först vill jag kommentera Rogers inlägg: > Detta kan ju inte vara någon populär produkt eftersom ingen har svara på > en hel månad. Rikard, byt till annat fabrikat, t.ex. Furuno klass A Ovanligt dumt svar tycker jag. Frågorna är samtliga av en typ som bör ställas till tillverkarens tekniska support, och bara för att normala användare inte kan svara på dessa frågor betyder inte det att det är något fel på produkten. CTRXen fungerar utmärkt och går även den att uppgardera i takt med att fel rättas eller funktioner tillkommer. Så, för att ta Rikards frågor en och en; > Är det någon som vet vilken mjukvaruversion som är den senaste? Tyvärr sitter min CTRX i båten som är upplagd för vintern, så det kan jag inte se. True Heading kan säkert svara på det. > Jag har två AIS-CTRX med olika versioner. Jag har uppgraderat min från leveransversionen till den som släpptes i september (ev heter den 10.0.5.0). Vet ej om det finns någon senare. De har fixat en bugg att den ville hänga sig vid spänningsdippar, samt att det nu fungerar att mata in kompassheading som NMEA så att den sänder ut heading. Samt några andra smågrejer. > Pro programmet att läs av detta går att ladda ned på www.trueheading.se Vad jag vet så finns inget av programmen att ladda ner, länk? ProAIS-mjukvaran finns i olika versioner, User och Dealer. Som User är det begränsade möjlighter att programmera om CTRXen, enligt krav från myndigheter som tidigare nämnts. > Var håller man sig uppdaterad för att ha senaste mjukvaran? Din ÅF eller True Heading lämpligen? > I specifikationen för en B-AIS skulle man kunna sända nödmeddelande. Hur gör man det med en AIS-CTRX? Svjv har man i THs version valt bort detta och istället använt knappen till en TxMute-funktion, dvs man kan stänga av sändaren men behålla mottagaren igång om man inte vill visa sin position. Andra OEM av SRTs produkt har valt att implementera ett nödmeddelande. Min åsikt är att det är onödigt och nästan farligt. Det finns ingen som helst garanti att man får hjälp med en sådan funktion då det inte ingår i dagsläget i någon standard och är sannolikt inte implementerat i många länder. Nödanrop bör skickas med DSC-VHF, det finns det bra rutiner för att hantera. > Hur kan man mottaga navigationsmeddelanden med en AIS-CTRX? Det gör den automatiskt och skickar ut på NMEA med all annan data. Sedan krävs det att man har mjukvara som förstår och presenterar detta. Jag vet att det fungerar med Nobeltec t ex, kommer upp som varningar på skärmen. Används dock inte heller ännu till något användbart. Dyker mest upp lite roliga bridge-to-bridge-hälsningar. Hoppas detta hjälper lite, det låter mest som frågor som du bör låta din ÅF eller THs support hantera dock, de brukar vara hjälpsamma.
MvH, /Marcus
Marcus Åkesson | e-post
|