Tisdag 9 Maj 2006, 15:11 Pilot plug & bluetooth
Hej Kalle. Jag har mixtrat ihop några kablar. En med RS422/RS232 converter och en 'fusk-variant' utan. Begge fungerer ok med vanlig kabel til PC serieport, men med min 'Free2move' Bluetooth/RS232 måste ett noll-modem kopplas mellan. (Funkar inte att bara kryssa pinne 2/3, ett äkta noll-modem måste användas)1) Med konverter. Fungerer 2 vägs kommunikation, med kabel direkt in på PC, men med noll-modem tillsammans med Blutooth. Pilot 1 - In- på RS422/232 konverter Pilot 4 - In+ Pilot 5 - Ut- Pilot 6 - Ut+ 2) 'Fusk-variant' utan konverter. Fungerer en-vägs kommunikation med kabel direkt in på PC, men med noll-modem tillsammans med Blutooth. Ofta (men inte alltid tror jag) kan RS422 til RS232 fuskas till så länge man bara behöver en-vägs kommunikasjon, i detta tillfälle från AIS/Pilot plug til PC/Com. Principen är att koppla TX- til pinne 2 och Tx+ till pinne 5 på en vanlig DB9. Så en annan sak. Av någon anledning så fungerar ingen av kablarna med Bluetooth mot Transas NaviSailor. Men ok mot andra program. mvh Mats
Mats Kågström | e-post | hemsida
|