Söndag 21 December 2008, 11:57 Två med samma id?
Hej Adam,Eftersom varje ShipPlotter-licens får en slumpmässig bokstav har du bara en chans på 25 eller så att få samma 2 ggr. Det är alltså ingen lösning. Vi som har flera mottagare på samma ID har bara en ShipPlotter-upload gående, men flera mottagare kopplade till den. Jag har 6-7 mottagare på mitt ID. Samtliga mottagare är anslutna via konvertrar från serieport till TCP, typ Netcom, Moxa, Digi eller Lantronix. Sen har jag en central server-mjukvara från Siitech som hanterar alla anslutningar och sorterar bort alla dubletter där mottagarna överlappar. Servern har ett fast IP som alla dessa ansluter till, och man kan sen ansluta från ett antal klienter till servern och få ut en sammansatt dataström från samtliga mottagare, eller bara vissa områden beroende på hur man konfigurerar. Min version av ShipPlotter ansluter som TCP-klient till servern och så läggs all data ut från denna på SP-sharing. Det är en närmast professionell lösning som fungerar mycket bra och stabilt. Om fler vill ansluta sig är de välkomna. MvH /Marcus
Marcus Åkesson | e-post
|